Lakiery do maszyn rolniczych – rodzaje, właściwości
Maszyny rolnicze są pokryte różnymi farbami i lakierami, które zabezpieczają je przed zniszczeniem korozją, a także stanowią warstwę estetyczną. Wybór odpowiedniego preparatu pozwoli ochronić maszynę przed uszkodzeniami chemicznymi, długotrwałym kontaktem z deszczem i słońcem. Czym charakteryzują się dobre lakiery do maszyn rolniczych?
Czym maluje się maszyny rolnicze?
Farby lub lakiery do maszyn rolniczych muszą sprawdzają się dobrze na każdej powierzchni – zarówno tej nieustannie eksponowanej, jak ukrytej. Dzielą się one na dwa podstawowe rodzaje:
- Emalie alkidowe (farby olejne) – cechują się niską ceną. Są jednak niewystarczająco trwałe – powłoki, które powstają po użyciu takich lakierów, nie utrzymują się długo przy maszynach narażonych na uszkodzenia mechaniczne (szybko pojawiają się rysy).
- Emalie na bazie żywicznej (farby akrylowe, epoksydowe, poliuretanowe) – są o wiele trwalsze od lakierów na bazie olejów. Cechują się też lepszymi walorami estetycznymi. Dobrze opierają się różnym zarysowaniom i odpryskom, a kolory na powłoce są wyraźniejsze, bardziej intensywne, dłużej zachowują połysk.
Decydując się na farby i lakiery do maszyn rolniczych, należy pamiętać, by nakładać je w odpowiednich warunkach – tylko wtedy uzyskamy określony, trwały efekt. Najlepiej wybrać średnio słoneczny, ciepły dzień o małej wilgotności (temperatura powinna się utrzymywać w granicach 15-25 stopni Celsjusza, a wilgotność powietrza nie może przekraczać 80 procent).
Firma Błaut-rol, choć specjalizuje się w dystrybucji części do ciągników, siewników i innych maszyn rolniczych, udostępnia klientom także specjalistyczne farby i lakiery.
Pamiętaj o farbie podkładowej
Malowanie maszyn rolniczych najlepiej rozpocząć od starannego oczyszczenia powierzchni (pozbycie się resztek starego lakieru, zabrudzeń przy użyciu papieru ściernego, drucianej szczotki lub szlifierki oscylacyjnej) i jej odtłuszczenia. Konieczne będzie także zastosowanie tzw. farby podkładowej, która będzie stanowiła skuteczne zabezpieczenie przed korozją. Najczęściej mamy do wyboru podkłady antykorozyjne, penetrujące (do skorodowanych maszyn) i tlenkowe (do ciągników rolniczych bez śladu rdzy) – każdy z nich cechuje się innymi właściwościami.
Wybór farby lub lakieru, którymi pokrywamy części domaszyn rolniczych, zależy od malowanego miejsca – inaczej wygląda to w przypadku kolektora wydechowego lub bloku silnika, a inaczej przy bokach ciągnika. W pierwszym wypadku warto pamiętać o środkach o podwyższonej odporności termicznej – nie zapominajmy, że lakier będzie stykać się z wysokimi temperaturami.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana